Zapalenie tkanek okołowierzchołkowych. Co to takiego?

Zapalenie tkanek okołowierzchołkowych to stan zapalny, który może obejmować ozębną, okostną, a nawet kość wyrostka zębodołowego. Czym dokładnie objawia się to schorzenie, z czego wynika, a także jak przebiega proces leczenia?

Jakie są przyczyny zapalenia tkanek okołowierzchołkowych?

uśmiechnięta kobieta u dentystyDo schorzenia zazwyczaj doprowadzają bakterie pojawiające się przede wszystkim w efekcie nieprawidłowej higieny jamy ustnej. Przyczyną niejednokrotnie jest też uraz mechaniczny, w tym złamanie korzenia zęba w skutek czego może pojawiać się waśnie stan zapalny. Powodem może być dodatkowo nieprawidłowo przeprowadzone leczenie kanałowe, jednak ostatni z czynników ma miejsce zdecydowanie rzadziej.

Jak objawia się zapalenie tkanek okołowierzchołkowych?

Głównym symptomem wskazującym na problem jest ból z którego złagodzeniem często nie radzą sobie nawet preparaty apteczne. Pacjenci często borykają się też z opuchlizną policzków, a nawet stanem podgorączkowym. Symptomem tego schorzenia są dodatkowo uwypuklenia na dziąśle, zazwyczaj bolesne i zaczerwienione.

Jak leczy się zapalenie tkanek okołowierzchołkowych?

Główną metodą radzenia sobie z problemem jest endodoncja zęba przyczynowego polegająca na czyszczeniu oraz płukaniu kanałów zęba. Zdarza się także, że stomatolog przepisuje pacjentowi antybiotyki, jeśli przyczyną problemu jest zakażenie bakteryjne. Konieczne może być też usunięcie zęba przyczynowego, choć ma to miejsce przede wszystkim wtedy, gdy zmiany są bardzo zaawansowane i inne metody leczenia zdają się być nieskuteczne.

Z każdej sytuacji istnieje jednak wyjście, a problemu nie należy ignorować przede wszystkim dlatego, gdyż schorzenie może mieć poważne dla zdrowia skutki. Jednym z nich jest nawet pojawienie się ropnia przerzutowego do mózgu, a także zapalenie śródpiersia.

Jak widać zapalenie tkanek okołowierzchołkowych to poważna przypadłość, której nie można bagatelizować. Często jest to wręcz niemożliwe, gdyż schorzenie jest na tyle bolesne, że utrudnia lub wręcz uniemożliwia codzienne funkcjonowanie.