Zapalenie miazgi zęba. Objawy i leczenie

Zapalenie miazgi zęba dotyka wielu pacjentów i jest częstym powodem wizyt u stomatologa. Najczęstszą przyczyną występowania tej choroby jest nieleczona próchnica, jednak również urazy mechaniczne wywołana np. zbyt intensywnym szczotkowaniem lub niewłaściwie przeprowadzonym leczeniem zęba mogą doprowadzić do zapalenia miazgi. Dieta, w której zbyt często występują słodycze i gazowane napoje jest także częstą przyczyną powstawania tego schorzenia. Warto wiedzieć, czym objawia się zapalenie miazgi oraz jak je leczyć, ponieważ choroba z czasem pogłębia się i może skutkować poważnymi powikłaniami.

Czym charakteryzuje się zapalenie miazgi zęba?

kobieta w gabinecie stomatologicznymPrzebieg choroby można podzielić na kilka etapów, pierwszy z nich ma dość łagodny przebieg, dlatego ważne jest, aby go jak najszybciej rozpoznać i nie zbagatelizować. Charakteryzuje się on nagłym bólem, który pojawia się podczas spożywania zimnych lub słodkich produktów. Objawy te trwają 1-3 dni. Jeśli na typ etapie pacjent nie zgłosi się do stomatologa, aby wdrożyć leczenie, to rozpocznie się drugi etap zapalenia miazgi, który jest fazą nieodwracalną.

Objawia się ona ciągłym bólem, który nasila się nocą, po zmianie pozycji ciała z pionowej na poziomą. Ból przybiera na sile także podczas gryzienia, a nawet dotykania zęba. Kolejnym etapem choroby jest tworzenie się martwicy miazgi. Ta faza najczęściej nie objawia się bólem, jednak ząb traci naturalną barwę i połysk, często przyjmuje zabarwienie sino-niebieskawe, zamiera krążenie w komorze zęba i kanałach korzeniowych. W następnej fazie na skutek rozkładu martwej tkanki zęba powstaje zgorzel. Etap ten może przebiegać bezobjawowo, ale również zdarza się, że towarzyszą mu silne reakcje bólowe.

Jak leczyć to schorzenie?

Przebieg leczenie zapalenia miazgi zależy od etapu choroby oraz czynnika, który wywołuje stan zapalny. Tylko podczas pierwszej fazy istnieje możliwość utrzymania żywej miazgi. Jeśli powodem zapalenia miazgi jest próchnica najczęściej wystarczy ją usunąć i ewentualnie założyć leczniczy opatrunek oraz wypełnić upadek. W przypadku nieodwracalnej postaci zapalenia miazgi zazwyczaj należy przeprowadzić leczenie kanałowe, polegające na usunięcie zniszczonej miazgi zęba w znieczuleniu miejscowym. W miejsce po usuniętej miazdze umieszczane jest wypełnienie. Jednak zdarzają się też przypadki, kiedy to pacjent zwleka ze zgłoszeniem się do stomatologa tak długo, że pozostaje tylko usunięcie zęba.

Zapalnie miazgi zęba to groźna i bolesna choroba, dlatego należy jak najszybciej udać się do kompetentnego stomatologa. Im szybciej odbędzie się wizyta, tym większa szansa na uratowania zainfekowanego zęba. Zwlekanie z udaniem się do specjalisty nie tylko doprowadzi do utraty zęba i dolegliwości bólowych, ale może również spowodować zagrożenie dla całego organizmu.