Skąd bierze się kamień nazębny i jak go usunąć?

Problem z pojawiającym się kamieniem nazębnym dotyka wiele osób. Nieleczony kamień może prowadzić do licznych chorób i dolegliwości bólowych jamy ustnej. Dlatego warto wiedzieć, jakie są przyczyny jego powstawania i próbować im zapobiegać. Jeżeli natomiast kamień pojawił się na naszych zębach należy go jak najszybciej usunąć. Najlepszym rozwiązaniem jest umówienie się do gabinetu stomatologicznego.

Czym jest kamień nazębny i jakie są przyczyny jego powstania?

kobieta i dentysta w maseczceBez wątpienia do głównych przyczyn powstawania kamienia nazębnego zalicza się nieodpowiednia higiena jamy ustnej. Za inne przyczyny powstawania kamienia uznaje się spożywanie dużej ilości nabiału, który zagęszcza ślinę lub palenie papierosów.

Kamień nazębny tworzy się podczas odkładania się płytki nazębnej na linii dziąseł. Jeśli nie usuwamy regularnie płytki nazębnej, która tworzy się nawet w kilka minut po umyciu zębów, dochodzi do zmineralizowania płytki nazębnej, czyli powstania kamienia nazębnego. Jeśli dojdzie do połączenia płytki nazębnej z minerałami zawartymi w ślinie, osad powstały na zębach staje się twardy i jest bardzo trudny w usunięciu. Kamień może gromadzić się zarówno przy linii dziąseł, jak i pod dziąsłami powodując bolesne stany zapalne oraz krwawienie dziąseł i nieprzyjemny zapach z ust.

Jak leczyć kamień nazębny?

Kamień nazębny jest twardym osadem, którego usunięcie w warunkach domowych jest niemożliwe. Dlatego niezwłocznie trzeba odwiedzić gabinet stomatologiczny. Podczas wizyty stomatolog oceni, w jak zaawansowanym stadium jest kamień oraz dobierze odpowiednie metody leczenia. Do podstawowych metod leczenia należą skaling oraz piaskowanie. Skaling to metoda, która polega na usunięciu kamienia z powierzchni zęba za pomocą ultradźwięków lub lasera. Kamień jest rozbijany poprzez przykładanie do zębów głowicy, która emituje ultradźwięki lub wiązkę lasera.

Natomiast piaskowanie przeprowadza się przy użyciu piasku dentystycznego oraz piaskarki, która wytwarza wysokie ciśnienie. Piaskarka wytwarza aerozol wody z powietrzem i piaskiem, który dociera do trudno dostępnych miejsc usuwając kamień oraz przebarwienia.