Resekcja wierzchołka korzenia - na czym polega?

Resekcja wierzchołka korzenia to zabieg chirurgiczny polegający na usunięciu wierzchołka korzenia zęba. Stosuje się go w leczeniu różnych problemów stomatologicznych, takich jak zakażony kanał korzeniowy lub ropień zęba. Zabieg ten jest zazwyczaj wykonywany w znieczuleniu miejscowym i może zostać zrealizowany podczas jednej wizyty. W trakcie jego przeprowadzania dentysta wykonuje nacięcie w tkance dziąsła, aby odsłonić dotknięty chorobą wierzchołek korzenia. Następnie końcówka korzenia zostaje ostrożnie usunięta przy użyciu specjalistycznych narzędzi. Na koniec lekarz może założyć szwy, aby zamknąć nacięcie i ułatwić gojenie się rany.

resekcja zęba

Przebieg zabiegu: czego należy się spodziewać?

Przed rozpoczęciem zabiegu lekarz wykonuje zdjęcia rentgenowskie, aby ocenić stopień uszkodzenia i stwierdzić, czy konieczne jest wycięcie wierzchołka korzenia. Podczas zabiegu dentysta za pomocą skalpela wykonuje nacięcie w tkance dziąsła, odsłaniając uszkodzony obszar. Następnie, za pomocą specjalistycznych narzędzi, usuwany jest ostrożnie wierzchołek korzenia. Po usunięciu korzenia dentysta może założyć szwy. Cały zabieg trwa zazwyczaj około 30 minut i może być wykonany podczas jednej wizyty w gabinecie stomatologicznym.

Rekonwalescencja i opieka po zabiegu

Po zabiegu resekcji wierzchołka korzenia dentysta może przepisać antybiotyki lub leki przeciwbólowe w celu zmniejszenia dyskomfortu, lub ryzyka infekcji. Ważne jest również, aby praktykować dobre nawyki w zakresie higieny jamy ustnej poprzez szczotkowanie zębów dwa razy dziennie i regularne używanie nici dentystycznej. Ponadto należy unikać jedzenia twardych lub chrupiących pokarmów przez co najmniej dwa tygodnie po zabiegu resekcji wierzchołka korzenia, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom lub dyskomfortowi.