Na czym polega lakowanie zębów i kiedy je przeprowadzić?

Codzienna higiena jamy ustnej ma kluczowe znaczenie dla zdrowia i estetycznego wyglądu. Mycie zębów w wielu przypadkach jednak nie wystarcza. Z tego powodu dentyści rekomendują zabiegi, dzięki którym można wzmocnić zęby i zminimalizować ryzyko rozwoju próchnicy. Jednym z takich zabiegów jest lakowanie, które wykonuje się zarówno u dorosłych, jak i dzieci. Co to za zabieg i kiedy się na niego zdecydować? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym dzisiejszym wpisie.

dziewczynka u dentysty

Jak w praktyce wygląda lakowanie zębów?

Lakowanie zębów to bezbolesny, ale kilkuetapowy zabieg, którego głównym celem jest aplikacja laku na szkliwo. Lak chroni płytkę nazębną przed gromadzeniem się bakterii i zanieczyszczeń. Nakłada się go na zęby w taki sposób, by szczelnie wypełnił wszelkie bruzdy i zgłębienia. Dzięki temu w szczelinach międzyzębowych nie odkładają się resztki jedzenia, które bez właściwej higieny, stają się przyczyną rozwoju próchnicy. Proces lakowania zębów w Iławie poprzedza ich dokładne mechaniczne czyszczenie za pomocą specjalnych szczoteczek. Następnie jamę ustną płucze się wodą, a same zęby osusza. Dopiero po takim przygotowaniu aplikuje się płynny lak. Nałożony preparat na koniec wymaga jeszcze utwardzenia przy użyciu specjalnej lampy.

Wskazania do zabiegu lakowania zębów

Zabieg lakowania zębów zaleca się tym, którzy chcą wzmocnić zęby oraz uchronić je przed rozwojem próchnicy. Taka forma ochrony szczególnie sprawdza się u dzieci. Lak bez obaw można aplikować na zęby mleczne, które z reguły są podatniejsze na infekcje od zębów stałych. W ten sposób przed zmianami próchnicowymi chroni się nie tylko wyżynające ząbki, ale i te stałe, które dopiero będą wyrastały. W przypadku dorosłych lakowanie jest mniej skuteczne, przez co znacznie częściej zastępuje się je fluoryzacją.