Leczenie zachowawcze zębów — czym jest i na czym polega?

W przypadku stwierdzenia zmian próchniczych lekarz stomatolog podejmuje różne próby leczenia chorych zębów, których celem jest usunięcie zmienionych chorobowo miejsc. Jak przebiega proces leczenia kanałowego? Jakie są wskazania do zabiegu? Czy można wygrać walkę z próchnicą?

Czym są zmiany próchnicowe?

mikroskop w gabinecie dentystycznymPróchnica jest to rozciągnięty w czasie proces demineralizacji i rozkładu twardych tkanek zęba, powstałych zazwyczaj z zaniedbań higienicznych pacjenta. Do rozwoju choroby dochodzi w momencie jednoczesnego działania takich czynników jak: bakterie, cukry, podatność zębów na pojawianie się zmian, czas. W momencie gdy choroba dotknie miazgi zębowej i tkanek okołowierzchołkowych pojawia się reakcja bólowa. Gdy pacjent trafia na krzesło stomatologiczne, zwykle sprawa kończy się leczeniem endodontycznym, kanałowym. W nowoczesnych gabinetach w ramach tzw. stomatologii zachowawczej przeprowadza się leczenie pod mikroskopem.

Na czym polega leczenie zachowawcze pod mikroskopem?

Endodoncja mikroskopowa to nowoczesne leczenie kanałowe, którego celem jest zlikwidowanie wszelkich zmian próchnicowych i ochrona zębów przed ich usunięciem. Dzięki możliwości obserwowania zmian demineralizacyjnych w powiększeniu możliwe jest pozbycie się wszelkich zalążków próchnicy, co w połączeniu ze zdjęciem RTG zmienionego chorobowo zęba daje niemal 100% gwarancji, że choroba nie odnowi się i nie doprowadzi do ekstrakcji chorych zębów.

Warto zaznaczyć, że dzięki możliwości zastosowania nowoczesnych metod znieczulenia zabieg leczenia kanałowego jest całkowicie bezbolesny. Lekarze stomatolodzy mają możliwość stosowania różnych form zapobiegania odczuwania bólu podczas leczenia. Począwszy od aerozoli, maści przez zamrażanie tkanek chlorkiem etylu, znieczulenie śródwięzadłowe po znieczulenie bezigłowe INJEX, polegające na wtłoczeniu pod błonę śluzową znieczulenia pod dużym ciśnieniem z użyciem strzykawki bezigłowej.