Kiedy należy wymienić starą plombę?

Wypełnienia stomatologiczne używane obecnie służą przez naprawdę długi czas. Zdarza się jednak, że ich wymiana konieczna jest szybciej, aniżeli niektórzy pacjenci mogliby się tego spodziewać. Kiedy więc należy wymienić starą plombę? Serdecznie zachęcamy do lektury, aby poznać główne sytuacje, przy których się tego dokonuje.

Przy dotkliwym bólu zęba

ząb z plombąBól zęba to jasny sygnał, że konieczna jest wizyta u dentysty. Objaw może sygnalizować przede wszystkim na to, że rozwija się próchnica i w takiej sytuacji niezbędna staje się kontrola oraz najczęściej właśnie wymiana plomby na nową.

Nadwrażliwość zębów

Kolejnym sygnałem wskazującym na to, że plomba wymaga wymiany, jest nadwrażliwość podczas jedzenia gorących i zimnych dań. Oczywiście zęby same w sobie mogą być nieco nadwrażliwe, jeśli jednak podczas posiłków pojawia się wręcz przeszywający ból, to zazwyczaj niezbędna jest właśnie wymiana plomby na nową.

Pęknięcie lub wpadnięcie plomby

Wypełnienia stomatologiczne – choć solidne – w miarę upływu czasu mogą się kruszyć oraz wypadać. W takiej sytuacji ponownie konieczna będzie wymiana, którą najlepiej przeprowadzić w sprawdzonym gabinecie stomatologicznym. Warto mieć też świadomość, kiedy plomba może wypaść. Zazwyczaj dochodzi do tego wskutek ugryzienia twardego produktu żywnościowego, takiego jak np. orzech lub pestka owocu. W takich sytuacjach zdecydowanie nie należy zwlekać z wizytą u dentysty.

Plomba zmienia kolor

Wskazaniem do wymiany będzie też przebarwianie się plomby. Choć jest to kwestia przede wszystkim estetyki, to pacjenci nierzadko również decydują się na przeprowadzenie zabiegu w tym zakresie. Starsze plomby mogą odbarwiać dodatkowo zęby znajdujące się obok, dlatego też problemu zdecydowanie nie należy ignorować.

Jak widać, jest wiele przypadków, gdy warto, a nawet koniecznie trzeba wymienić starą plombę. Jeśli nie jesteśmy tego pewni, warto wykonać rutynowy zabieg taki jak np. piaskowanie zębów lub podczas zwykłego kontroli dopytać naszego dentystę o szczegółowe informacje w tym zakresie.