Jakie zmiany pomoże ocenić RTG zęba?

RTG zębów potocznie znane jest jako prześwietlenie jamy ustnej. W tym badaniu radiologicznym do dokładnego zobrazowania uzębienia, tkanki kostnej, szczęki i stawu skroniowo-żuchwowego wykorzystuje się promienie rentgenowskie. Dawka promieniowania X jest przy tym na tyle niewielka, że nie ma negatywnego wpływu na zdrowie osoby badanej. Niemniej okazuje się wystarczająca, by odegrać kluczową rolę m.in. w celach diagnostycznych.

W jakim celu wykonuje się prześwietlenie zębów?

RTG zębów

Prześwietlenie zębów lub konkretnego zęba wykonuje się przede wszystkim w celu zdiagnozowania przyczyny problemu, jaki zgłasza dentyście Pacjent. Przykładowo wskazaniem do wykonania RTG zęba może być jego ból. Poza tym zdjęcie RTG bywa przydatne przy ocenie skuteczności wdrożonego leczenia lub przeprowadzonego zabiegu. Dzięki niemu dentysta może zweryfikować efekty terapii bądź ocenić, czy konieczne jest zastosowanie nowej. Ponadto prześwietlenie jest zalecane przed specjalistycznymi zabiegami, w tym np. przed ekstrakcją lub leczeniem z zakresu protetyki. W Iławie nasi stomatolodzy wykonują je też przed wszczepieniem implantów.

Co można zdiagnozować na podstawie RTG zęba?

RTG zębów pozwala wykryć wiele zmian zarówno w obrębie uzębienia, jak i całej jamy ustnej. Umożliwia diagnozę m.in. torbieli i nowotworów, urazów twarzoczaszki, wad zgryzu, oraz stopnia zaniku kości np. po utracie zębów. Ponadto ułatwia identyfikację zmian próchnicowych, infekcji w obrębie korzeni i stanów zapalnych kości. Dzięki takiemu badaniu dentysta może też zdiagnozować ubytki wymagające wypełnienia. Oprócz tego RTG odgrywa kluczową rolę w diagnostyce zębów zatrzymanych i nieprawidłowości w rozmieszczeniu korzeni. Daje także szansę wykrycia zmian w obrębie wyrostka zębodołowego szczęki i części zębodołowej żuchwy.