Czym jest ząb zatrzymany?

Zęby zatrzymane znajdują się pod dziąsłem. Są one wykształcone, zatrzymały się jednak w tkance dziąsła, przez co doprowadzają do nieprzyjemnych dla pacjenta problemów. Najczęściej są to górne jedynki i trójki, a także dolne i górne ósemki. Jakie objawy dają zęby zatrzymane i w jaki sposób można pozbyć się tego problemu?

kobieta trzymająca się za twarzJakie są przyczyny zatrzymywania zębów pod dziąsłem?

Choć nie ma jednoznacznej przyczyny występowania tego problemu, to stomatolodzy są zgodni co do tego, że powodem jest m.in. niewystarczająca przestrzeń w łuku zębowym na nowe zęby. Objawy może wzmagać także niedobór witamin A i D, które mają dobroczynny wpływ na zdrowie naszej jamy ustnej. Ta pierwsza ma duże znaczenie na stan błon śluzowych i tkanek przyzębia, a także na proces tworzenia się zębów, zaś witamina D minimalizuje ryzyko stanów zapalnych dziąseł i paradontozy.

Jakie objawy dają zęby zatrzymane?

Zęby zatrzymane to dla pacjentów bardzo uciążliwy problem, który zazwyczaj nasila się dopiero po kilku miesiącach, a nawet latach. Najczęstszymi objawami są:

• bóle wynikające z ucisku zęba,
  • infekcje dziąsła w tym także bolesne stany zapalne,
  • nieprawidłowy zgryz,
  • problemy z przeżuwaniem twardszych pokarmów,
  • problemy z szerszym otwieraniem ust,
  • próchnica w części zęba, która zdołała przebić się ponad dziąsło,
  • paradontoza sąsiednich zębów,
  • szczękościsk.

W jaki sposób leczy się zęby zatrzymane?

Aby nie doprowadzić do pogłębienia się problemu i obniżenia komfortu życia, warto jak najszybciej zgłosić się do stomatologa, który oceni, jakie działania pomogą w rozwiązaniu problemu. Sposób postępowania zależy m.in. od tego, z jakim zębem mamy do czynienia. Zęby zatrzymane można leczyć m.in. za pomocą rozcięcia łuku w szczęce, choć równie często niezbędna jest interwencja chirurgiczna. Chirurgiczne usuwanie zębów zatrzymanych stosowane jest m.in. w przypadku ósemek, które przyczyniają się do nadmiernego stłoczenia zębów i częstych infekcji oraz bolesności i nabrzmienia dziąseł.